Conclusions de les primeres jornades sobre residus en Aielo

Durant els dies 12 i 14 de novembre s’han celebrat les primeres jornades sobre residus sòlids en Aielo.

L’Associació Veïnal ha volgut dur la problemàtica que representa per a la ciutadania tot el tema dels residus i dels costos que impliquen.

En elles han participat personal altament qualificat com ha sigut, el Director General de Qualitat i Educació Ambiental Joan Piquer, El Director General  del Medi Natural i Avaluació Ambiental Fran Quesada, La Directora General de Política Agrària Comú i Alcaldessa de Carrícola Mª Teresa Chàfer, el President de la Mancomunitat de Municipis de la Vall d’Albaida Vicent Gomar, el Regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Aielo de Malferit Enrique Espí, el regidor de Medi ambient de Bocairent José Mª Beneyto, els tècnics de medi ambient de la Mancomunitat David Belda, del COR, el gerent de l’empresa d’arreplega de residus Recisa Lluis Unanue.

Ha sigut una bona oportunitat de poder obtenir informació sobre aquest tema de residus i obtenir resposta a alguns dels interrogants que la ciutadania es planteja.

Entre les conclusions podem distingir:

El DECRET 55/2019, de 5 d’abril, del Consell, pel qual s’aprova la revisió del Pla integral de residus de la Comunitat Valenciana, ve a definir el marc de compliment de la ciutadania i de les Administracions amb la normativa estatal i europea. Aquest marc ens fa a tots i totes fer un esforç suplementari del què estem fent ara.

El COR i la Mancomunitat estan en aquest moment en un procés de definició de la construcció de les diferents plantes i sistemes d’arreplega. Hem de disminuir la quantitat de residus que produïm en origen i per aquesta qüestió es planteja la introducció del cinqué contenidor per a la matèria orgànica o l’arreplega «porta a porta».

Està duguent-se diferents experiències en pobles com Carrícola o Bocairent que estimulen l’arreplega i l’elaboració de compost que després s’utilitzarà per a l’agricultura. Així mateix a través dels residus de la serra, la utilització de la biomassa instal·lant calderes en els edificis municipals. Al nostre cas podria ser els residus de la vara.

Els residus de la vara són residus industrials pel que no es poden cremar, estos deuen  ser retirats per empresa especialitzada  o triturats per a biomassa o compostatge. Així com els residus agrícoles del camp també han de ser triturats, eliminant les cremes.

El millor residu és el que no es genera.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

A %d blogueros les gusta esto: